Flere bransjer opplever i økende grad dette presset mot konkurranseevnen./p>
FAFO-FORSKER Kristin Alsos sto for ett av temainnleggene under Fafo Østforum-konferansen. |
Under sin innledning til debatt under Fafo Østforums tiårskonferanse 29. april, fokuserte Fafo-forsker Kristin Alsos på bransjene transport og renhold spesielt.
– Problemene har i stor grad blitt sett i lys av EU-utvidelsen og åpningen av arbeidsmarkedet østover. Innenfor enkelte bransjer, som renhold, har imidlertid presset fra useriøse aktører eksistert i mange tiår, sa hun.
Alsos la vekt på fem faktorer som kan gi god grobunn for useriøse aktører.
Spillerommet for useriøse kan være knyttet til manglende regelverk – eller manglende etterlevelse.
Innen servicebransjen finner man eksempel på det siste, fortalte Alsos.
ANDEL PÅLEGG gitt av Arbeidstilsynet blant virksomheter innen renhold, hotell/overnatting og uteliv. (klikk for full størrelse) |
Hun viste til en sammenstilling av andel pålegg fra Arbeidstilsynet i perioden fra 2009 til 2013 (se figur).
– Virksomheter innen deler av privat tjenestesektor har problemer med å følge regelverket. Tilsynet har funnet regelbrudd i mellom 60 til 70 prosent av de tilsyn de har gjort innenfor renhold, hotell- og overnatting og uteliv i disse årene, oppsummerte hun.
Dette kan imidlertid ikke brukes som en regelrett fasit for hvordan forholdene er i bransjen:
– Arbeidstilsynets tilsyn er risikobasert, slik at de går til de virksomhetene der de tror de kan finne avvik. Tallene er imidlertid basert på nesten 7000 tilsyn, og antallet tilsier at mange virksomheter i disse bransjene bryter regelverket, påpekte hun.
Renholdsbransjen er en av bransjene som inneholder flest av de nevnte risikofaktorene som Alsos nevnte innledningsvis.
LANDBAKGRUNN blant innehavere av aktive ID-kort i bygg og renhold, desember 2013. (klikk for full størrelse) |
En spørreundersøkelse gjennomført blant 200 renholdsbedrifter i 2012 viser da også at mange mener at konkurranseevnen er truet.
Over halvparten av bedriftene sier at de har konkurrert om anbud med useriøse bedrifter, og nesten 6 av 10 sier at de har blitt utkonkurrert av useriøse aktører.
– Dette kan tolkes som et uttrykk for at useriøse aktører har en betydelig markedsandel i renholdbransjen. Renholdsbaransjen har derfor vært en av bransjene hvor myndigheten har iverksatt et bransjeprogram og hvor en har fått flere tiltak for å motvirke useriøsitet, sa Fafo-forskeren.
Også innen transport ligger forholdene til rette for useriøse tilstander.
Likevel omfatter transportnæringen mange ulike områder. Utfordringene vil derfor variere, presiserte Alsos.
Samtidig er en sentral trend svekkelsen av nasjonale grenser. Den internasjonale konkurransen har økt, ikke bare på vei, men også til sjøs og i lufta.
Fafo-forskeren oppsummerte problemene slik:
Avslutningsvis listet Alsos opp seks ulike tiltak som allerede er innført i enkelte bransjer, og som kan bidra til å svekke de useriøse delene i ulike bransjer.
Myndighetene har innført mange tiltak for å motvirke useriøsitet. Disse er i stor grad bransjerettede. Det er ikke gitt at det er de samme tiltakene som har effekt innen transport som innenfor renhold.
– Tiltakene har imidlertid vært en kombinasjon av skjerpede reguleringer, kontrolltiltak og informasjonstiltak. Alle disse elementene bør være tilstede om en skal lykkes i å motvirke useriøsitet, avsluttet hun.
Mer fra Fafo Østforum-konferansen: