Bedrifter og virksomheter er ikke nødvendigvis interesserte i å se forbi egen nesetipp. Andre vil imidlertid gladelig ofre noe profitt på samfunnets alter.
SÅ SVART-HVITT som dette er nok særdeles få norske bedrifters motiver for å ta inn lærlinger. Likevel tyder skjevfordeling av lærekontrakter på at enkelte bedrifter påtar seg utgifter og investeringer i unge rekrutter som andre bedrifter får nyte godt av
I Fafo-notatet Å sette pris på lærlinger diskuterer forskerne hvorvidt man i Norge bør endre systemet for lærlinger. Hvem skal bestemme – og hvem skal ta regningen?
Det overordnede spørsmålet om hvorvidt vi bør gå mer over til en dansk modell – hvor partene i arbeidslivet har en langt sterkere rolle – omtaler vi i en egen artikkel: Bør staten dytte mer lærling-ansvar på bedriftene?
Men hva kan vi eventuelt gjøre innenfor dagens modell?
For å finne ut av dette, setter forskerne opp to (ekstreme) ytterpunkter som kan preges av bestemte motiver for å ta inn lærlinger eller ikke. Disse vil kunne være viktige for å forstå hvordan ulike tiltak bør utformes:
1. Den egoistiske:«Lærlinger er kilde til profitt og lønnsom rekruttering.»
|
2. Den altruistiske:«Lærlingordningen er godt for bransjen og samfunnet som helhet, derfor ønsker jeg å bidra.»
|
I det virkelige liv kan selvsagt motivene være både egoistiske og altruistiske. Likevel er det klart at dagens system åpner for at kostnader og gevinster fordeler seg ulikt mellom de som heller mot å være henholdsvis «egoistiske» og «altruistiske».
Dette kan fort framstå urettferdig. Forskerne skisserer derfor flere mulige tiltak og reguleringer for å spre ansvaret, samt hvilke fordeler og ulemper disse eventuelt kan innebære.
FAFO-FORSKERNE (f.v.) Silje Andresen, Kaja Reegård og Jon Rogstad har skrevet Fafo-notatet Å sette pris på lærlinger. |
Bør for eksempel myndighetene pålegge virksomheter å ta inn lærlinger? I Norge er dette altså frivillig, men et pålegg har lenge blitt debattert.
Dette ville ha sikret en langt mer rettferdig byrdefordeling. Forskerne ser likevel særlig to ankepunkt mot å gjøre dette:
Staten kan også velge å øke det såkalte lærlingtilskuddet – pengene virksomhetene får for å ha lærlinger. En åpenbar fare ved dette er selvsagt at flere penger i potten også kan øke fristelsen til å utnytte lærlinger ut fra rent økonomiske hensyn.
Likevel er det ikke slik at dagens system kun handler om etikk – å gjøre det riktige eller ei.
Ett kraftig insentiv som allerede er innført ligger eksempelvis i den såkalte lærlingklausulen. Her settes det krav om at bedriften er godkjent som lærebedrift (kan ha/har lærlinger) dersom de skal delta i anbud om kontrakter med det offentlige.
LES HELE NOTATET: Fri tilgang til elektronisk versjon (NB: PDF-format) på Fafo.no. |
Dette systemet bidrar trolig positivt, men kan imidlertid misbrukes, påpeker forskerne, ved at bedriften ikke oppfyller intensjonene bak godkjennelsen.
Et annet insentiv som finnes er adgangen til å bruke «lærlingmerket» dersom de har lærlinger i stallen. For en altruistisk orientert virksomhet kan dette selvsagt kunne være kun et hedersmerke over at man tar samfunnsansvar. Samtidig kan det gi en «egoistisk» PR-effekt – et bedre omdømme i samfunnet som kan omdannes til kroner og øre.
Spørsmålet er om forbrukerne er bevisste på hva synliggjøring av dette merket innebærer, og hvorvidt det gir et konkurransefortrinn. Samtidig kan fraværet av et slikt sertifikat gjøre at andre virksomheter blir mer lunkne til å inngå samarbeid med noen som ikke bidrar til (bransje-)fellesskapet på dette feltet.