Fafo-notatet Arbeidsforhold i vegsektoren samler en rekke kvantitative funn fra tidligere forskning og undersøkelser.
Sentralt i dette står en analyse utført av Statens arbeidsmiljøinstitutt[1], på grunnlag av Statistisk Sentralbyrås levekårsundersøkelse i 2009. Den omfatter riktignok også sjåfører og mannskap i anleggsbransjen, men kan gi en klar pekepinn om hvilke helsefarer som lurer for yrkessjåfører innen buss-, gods- og drosjetrafikk.
Målt mot yrkesbefolkningen som helhet er transportarbeidere langt mer utsatt for en rekke fysiske faktorer:
I tillegg kommer arbeidstid og psykososiale forhold:
I sum gir dette risiko for utslag som:
Levekårsundersøkelsen i 2006 viser dessuten at transportarbeidere er mer utsatt for plaging eller ubehagelig erting fra arbeidskamerater og overordnede sammenliknet med andre yrkesgrupper[2]
En kartlegging utført av EU[3] påviser mange av de samme trekkene:
Ifølge en annen undersøkelse i EU-regi[4], skjer om lag en tredjedel av arbeidsrelaterte dødsulykke innenfor transportbransjen. De fleste ulykkene skyldes:
En norsk undersøkelse[5] anslår at mellom 15 og 20 prosent av alle ulykker hvor tunge lastebiler er involvert, kan relateres til trøtthet eller søvn hos sjåføren
Arbeidstilsynet har i perioden 2008–2011 gjennomført et sted mellom 100 og 160 tilsyn årlig, med en reaksjonsprosent på mellom 44 og 61 prosent. De har imidlertid sterkt begrenset mulighet til å kontrollere utlandsbaserte selskaper som opererer i Norge.
Tilsynet finner ofte manglende kunnskap om det lovpålagte kravet om systematisk HMS-arbeid blant sjåfører. Det viser seg også at dette er fraværende i bedriftene. Manglene er flest i små bedrifter, som bransjen har mange av.
En informant i Arbeidstilsynet, som forskerne bak Fafo-notatet nederst på siden har snakket med, har inntrykk av at deres kontroller på for eksempel arbeidstid, som kun resulterer i pålegg, ikke blir respektert i like stor grad som Statens vegvesens kontroller av kjøre- og hviletid, som kan resultere i bøter.
Les også: Hardere hverdager bak rattet
Fakta: Hviler og pauser for yrkessjåfører
Fakta: Kabotasje i grenseland
Les også: Når arbeidet kan spores fra sjefens kontor (NB: om flåtestyring og personvern i blant annet transportsektoren)
1 Nasjonal overvåking av arbeidsmiljø og -helse (NOA): Faktabok om arbeidsmiljø og helse 2011
2 Normann, T. M. & Rønning, E. (2007): Få utsatt, noen yrker mer utsatt enn andre (Samfunnsspeilet, 2007/4)
3 Det Europeiske arbeidsmiljøorganet – EU-OSHA (2009)
4 Det Europeiske arbeidsmiljøorganet – EU-OSHA (2010)
5 Astrid Helene Amundsen & Fridulv Sagberg (2003): Hours of service regulations and the risk of fatigue- and sleep-related road accidents. A literature review (Transportøkonomisk institutt)
Les mer her: |
|
Mona Bråten, Inger Beate Hovi, Ragnhild Steen Jensen, Merethe Dotterud Leiren og Kåre H. Skollerud: Arbeidsforhold i vegsektoren
|