FAGSKOLENE er populære tilbud der også personer innen ikke-akademiske fag skal kunne heve kompetansen ved å sette seg på skolebenken. Men kan «skolebenken» like gjerne være i ens egen stue – særlig når den relevante fagskolen kanskje ligger på helt motsatt ende av landet?
I 2023 hadde Norge 60 såkalte fagskoler, ifølge offisiell statistikk. Noe over 30 000 studenter var registrert – en dobling siden 2017. Av disse var 9200 studenter tilknyttet rent nettbaserte programmer.
Fafo-forsker Markus Roos Breines |
Vi skal snakke mer om nettopp nettundervisning, med basis i et faktaflak som Fafo-forsker Markus Roos Breines har forfattet om nettopp dette temaet.
Men la oss begynne med et helt grunnleggende spørsmål:
1. Hva slags rolle har fagskolene, og hvem er det som går på dem?
Høyere yrkesfaglig utdanning – som de også kalles – tilbyr muligheter for videreutdanning og spesialisering blant annet for personer med bakgrunn i yrkesfag, som et alternativ til høyskoler og universiteter. Dette er et veldig viktig tilbud for mange.
Fagene bygger videre på fullført videregående nivå, men gir gode muligheter til å øke kompetansen også som godt voksen. Det du er lærer er dessuten ment å speile det som arbeidslivet og arbeidsgivere etterspør.
Resultatet er at du kan bli mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Du kan få muligheten til å få brukt mer av dine evner, og kanskje høyere lønn. Du kan få opprykk, eller forbedre mulighetene for ny jobb.
2. Hvorfor har vi sett en så sterk vekst i antall studenter?
Fagskolene har blitt satset på politisk og har mottatt mye støtte. De tilbyr fagemner og videreutdanning som ellers er vanskelig å finne. At de har mange mindre og korte studieprogram gjør dem attraktive. Flere har nok også fått øynene opp for dette. Særlig under pandemien ble det tydelig at mange yrker var sårbare, noe som økte forståelsen for hvor viktig det er å ha flere bein å stå på.
3. Hvordan kommer nettbaserte studier inn i bildet?
Problemet, som med mange andre former for høyere utdanning, er at fagskole-tilbudene er stedbasert. De som ikke bor nært nok, må enten ta samlingsbaserte kurs eller flytte på seg for å bo nært lærestedet. Når du er 19 år og fri og frank er det ofte helt fint. Men er du 32 og har to barn blir det selvsagt vanskeligere å gi slipp på bosituasjonen for å kunne ta utdanning.
Med nettbaserte tilbud kan du øke kompetansen uten å måtte flytte på deg.
4. Per i dag tar noe under en tredjedel av studentene nettbaserte. Hvorfor ikke flere?
Detaljene om dette skal vi finne mer ut av i et prosjekt vi nettopp har startet, på oppdrag fra LO. Men fagskolene er mer praktisk orientert enn eksempelvis universiteter. Læring rettet mot praktiske oppgaver – som er essensielt for mange av fagene – blir derimot noe annet enn teoretisk undervisning og læring, som er enklere å utføre digitalt. Det er mye du ikke bare kan lese deg til, og det kan være vanskelig å kommunisere digitalt om praktiske spørsmål.
5. Det er fristende å fabulere om for eksempel virtual reality?
Ja, klart – det er noen teknologiske løsninger som kan være eller bli mer aktuelle på sikt. Under pandemien fikk vi jo en del nye erfaringer med digitale løsninger. Jeg har fra tidligere forskning for eksempel fått se et digitalt laboratorium, der man virtuelt kunne teste ut ulike kjemiske reaksjoner, slik man ellers ville gjort på laben. Samtidig er det andre teknologiske løsninger som fortsatt er veldig stedsbaserte i den forstand at de ikke kan løses digitalt.
Uansett er dette noe vi skal finne mer ut av i forskningsprosjektet vårt: Hvilke ulike løsninger som finnes, og hva studenter og lærere opplever av fordeler og ulemper.
6. Dersom mindre undervisning vil foregå på fagskolene, vil man se færre av dem – eller mer sentraliserte plasseringer? Eksempelvis vil kanskje mange foretrekke samlingsbaserte tilbud i en storby, framfor et mindre tilgjengelig sted?
Fagskolene står nok likevel trygt, også som fysiske skoler. Selv om mye havner på nett, vil ikke dette gjelde alt. Uansett vil det være behov for et administrativt senter ettersom distribusjon og plassering av de ulike fagskolene er forankret i lokale forhold.
Samtidig er det dyrt og tidkrevende å reise langt i mange deler av landet, noe som skaper et behov for nettbasert undervisning – selv om det neppe kommer til å erstatte stedsbasert undervisning fullstendig.
Kilder: Utdanning.no, NOKUT, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse