Detaljhandelen består av det vi tenker på som tradisjonelle kiosker, butikker eller utsalg: dagligvarer, klær, jernvare, blomster eller lignende.
Den offisielle definisjonen, som administert av Statistisk Sentralbyrå, er:
Detaljhandel omfatter videresalg (salg uten omdanning) hovedsakelig til offentligheten av nye og brukte varer til personlig bruk eller til husholdningsbruk, via forretninger, stormagasiner, torghandel, postordreforretninger, dørsalg, gatesalg mv.»
I 2008 hadde detaljhandelen 186 000 ansatte. 66 prosent var kvinner. 14 prosent av arbeidsstokken hadde utdanning utover videregående skole.
Sektoren er preget av en høy andel deltidsansatte og lav organisasjonsgrad. Fra 1997 til 2008 økte andelen deltidsansatte i detaljhandelen fra 53 til 59 prosent. Innenfor den sammenslåtte sektoren detaljhandel/motorkjøretøy var for noen år siden 23 prosent av de ansatte organiserte, ifølge Fafo-rapporten Organisasjonsgrader og tariffavtaledekning i norsk arbeidsliv 2008.
Tall fra 2009 viser at en lavere andel av kvinnene enn mennene jobbet heltid (43 mot 29 prosent). Andelen kvinner som jobbet lang deltid var følgelig høyere (31 mot 12 prosent), mens andelen på kort deltid var mer utjevnet (40 mot 45 prosent).
34 prosent jobbet da i skift eller turnus, 25 jobbet regelmessig kveld, 2 prosent regelmessig natt, 60 prosent regelmessig lørdager og 8 prosent regelmessig søndager. 14 prosent jobbet kun dagtid.
Detaljer og kilder for de gjengitte tallene kan du finne i følgende to Fafo-rapporter:
Åpningstider og arbeidstid i varehandelen (Fafo-notat 2012:10) Oppdragsgiver: LO. |
Ufrivillig deltid, bemanningsstrategier og deltidsstillinger i varehandel (Fafo-rapport 2012:41) Oppdragsgivere: LO og Virke. |