Arbeidsmiljøloven trenger altså ikke å endres som følge av press fra digitale plattformer, mener utvalgets flertall. Reguleringen av drosjenæringen får imidlertid passet påskrevet.
NYKOMMER UNDER LUPEN: Delingsøkonomi er bygget på digitale plattformer. Disse setter kunder og tilbydere i kontakt med hverandre, og sikrer at byttet av varer, tjenester eller arbeidskraft mot betaling går for seg på en enkel og effektiv måte.
Delingsøkonomi er bygget på digitale plattformer som setter kunder og tilbydere i kontakt med hverandre. Tjenesten skal sikre at byttet av varer, tjenester eller arbeidskraft mot betaling går for seg på en enkel og effektiv måte. Framveksten av slike tjenester har blitt møtt med både skepsis og glede.
Mandag 6. februar leverte det såkalte delingsøkonomi-utvalget sin endelige NOU-rapport. Utvalget, ledet av Tommy Staahl Gabrielsen, ble nedsatt av regjeringen for å «vurdere muligheter og utfordringer som framveksten av delingsøkonomien reiser».
Utredningen skulle vektlegge mer effektiv bruk av ressurser og samfunnsøkonomiske prinsipper. Det har blitt gjort innen en rekke spørsmål: skatt, forbrukerhensyn – og arbeidsliv, som er det vi her omtaler.
Delingsøkonomiens videre vekst kan bidra til endringer i arbeidsmarkedet, understreker utvalget.
Uten å konkludere i én bestemt retning, peker de på følgende mulige konsekvenser. Disse kan i en viss grad kan utelukke hverandre og selvsagt forsterkes eller begrenses med ulike politiske tiltak (se nederst i artikkelen for hele lista):
Utvalget konkluderer ikke den ene eller andre veien i to av de største spørsmålene: Hvordan delingsøkonomiens inntog vil påvirke sysselsettingen – om man får færre eller flere jobber – og/eller føre til større inntektsforskjeller i arbeidsmarkedet.
Som vi skriver om i en egen artikkel, kan enkelte tjenester innen delingsøkonomien utfordre vår og lovverkets forståelse av forholdet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Mange av tjenestene lener seg tungt på bruk av enkeltpersonforetak eller tilkallingskontrakter og det er langt mellom ansettelser som garanterer et visst antall arbeidstimer.
Utvalget har likevel ikke funnet at «delingsøkonomien utfordrer arbeidstakerbegrepet på en måte som ikke kan håndteres av gjeldende arbeidsmiljølov». Med andre ord kan nye tjenester reguleres tilstrekkelig på linje med arbeidsmarkedet for øvrig, ifølge flertallet.
Flertallet anser også at de eksisterende reglene for trygde- og pensjonsordninger for selvstendig næringsdrivende framstår som velbegrunnede og står i stil med de innbetalinger til trygdeavgift og skatt som gruppen står for.
Her tok likevel enkelte medlemmer dissens. Flere alternative mindretallsforslag gikk blant annet på ønsker om at man utredet:
Forhandlinger om honorar/lønn kan være svært vanskelig i enkelte av de mest standardiserte digitale plattformene.
Selvstendig næringsdrivende kan på sin side mangle tilbud om fagorganisering i relevante forbund – eller i liten grad være interessert i dette.
Utvalgets flertall mente at arbeidstilbyderne bør hjelpes på dette flertall:
… tjenestetilbydere i delingsøkonomien som ikke fastsetter priser direkte overfor kunden, og må forholde seg til prisfastsetting av plattformen som benyttes, bør ha mulighet til å framforhandle kollektive avtaler med plattformdriver, selv om de ikke kan anses som arbeidstakere.
Et mindretall ønsket en bredere gjennomgang av hvilke løsninger som best kan løse utfordringene for denne gruppen, uten å rokke ved hensynet til konkurranse.
Persontrafikk-tilbyderen Uber er en av de mest velkjente og diskuterte tjenestene innen delingsøkonomien i Europa.
Som følge av domsavgjørelser og utredninger ble tjenesten av politiet ansett for å være ulovlig i Norge. Mange ble kanskje derfor overrasket over at utvalget gikk langt i å støtte dette som en forretningsmodell som bør få innpass som følge av en generell deregulering av drosjenæringen.
Et flertall gikk nemlig inn for følgende:
Å fjerne:
Kravet om kjøreseddel bør likevel beholdes, råder flertallet, og bør politikerne vurdere å innføre:
Ett medlem avga følgende dissens «… drosjenæringen bør være bemannet av mennesker som har persontransport som sin hovedbeskjeftigelse, og at avveining av riktig antall drosjer i hvert område ikke umiddelbart løses av markedet».
Forslagene nevnt ovenfor er forankret i egne utredningskapitler i NOU-en. Her går utvalget gjennom de tall og fakta vi sitter på i dag. De ser også på hvilke konsekvenser dette kan få på sikt.
I fulltekst, lett redigert sitert fra sammendraget av utredningens kapittel om arbeidsliv (s. 48–79), peker utvalget på følgende mulige utviklingstrekk som særlig viktige:
Produktivitet og konkurranse:
Sysselsetting og inkludering:
Inntekt og sosialøkonomiske konsekvenser
Vern og fagorganisering
Hele utredningen kan du fritt lese på Regjeringen.no: Norges offentlige utredninger 2017:4: Delingsøkonomien – muligheter og utfordringer
Forskerne presenterte en ny rapport om delingsøknomi på en egen Fafo-frokost 14. februar. Den er del av Nordisk råds publikasjonsserie: Nordic labour markets and the sharing economy.
Arkivvideo kan du se nedenfor.
Deltakere:
Video: Fafo-frokost: Vil delingsøkonomien endre arbeidslivet?
|