I Fafo-notatet Åpningstider og arbeidstid i varehandelen, ser Fafo-forskerne Kristin Alsos og Dag Olberg på hvordan de ulike interessene til ansatte, arbeidsgivere og forbrukere avveies når det gjelder arbeidstid, med størst vekt på detaljhandelen.
I notatet bruker de også tre andre bransjer i privat servicesektor for å kartlegge forskjeller i tariffavtalenes bestemmelser om arbeidstid og kompensasjon for ubekvemme vakter.
Arbeidstiden i de tre bransjene som er valgt ut som sammenligningsgrunnlag, har fellestrekk med varehandelen: Endringer i kundetrafikk og varestrømmer legger press på arbeidstidene. I knutepunkt som kjøpesentra, grossistterminaler og på flyplasser, varierer trafikk og kundestrømmer gjennom kveld, døgn og helg.
Flere hensyn må da veies mot hverandre når det gjelder driftstid, åpningstid og arbeidstid.
De tre utvalgte bransjene er:
De ulike bransjene og deres ulike håndteringer av arbeidstidsproblematikken er detaljert beskrevet i notatet. Sterkt forkortet, oppsummer Fafo-forskerne de viktigste forskjellene målt mot detaljhandelen slik:
Notatet har også et eget kapittel som undersøker arbeidstidsproblematikk og arbeidstidsregulering i Østerrike (strengt), Nederland (medium) og Finland (liberalt).
Åpningstider og arbeidstid i varehandelen (Fafo-notat 2012:10) Oppdragsgiver: LO. |