Alle europeere har trosfrihet. Hvor grensene går for religion på jobb er likevel omstridt. En egen EU-rapport har samlet en oversikt over de vanligste konfliktområdene.
RELIGIØSE TVISTER: Konflikter som omhandler religion i arbeidssituasjonen har ledet til mange overskrifter i europeiske aviser. En Eurofound-rapport omtaler en rekke tvister som har endt i rettssystemet, med høyst ulike resultat.
Dagens Europa er mangfoldig. Både som følge av økt utveksling mellom medlemslandene og innvandring utenfra EU-området kommer da fort både ulike ideologier og religioner tett på hverandre på samme arbeidsplass.
Ett konfliktområde som har blitt tidvis hett diskutert er religiøse symboler og uttrykk eller religiøst fundert adferd. Dette gjelder ikke bare i det offentlige rom, men også i landenes arbeidsmarkeder.
Et viktig spørsmål vil da være: Hva kan man tillate at en arbeidstaker ut fra religiøse årsaker gir utløp for i arbeidssituasjonen? Og hva krangler man om?
Mange konflikter mellom arbeidsliv og religiøn har endt i rettssystemet, innleder rapporten Religion in the workplace. Rapporten er ført i pennen av EUs utredningsbyrå Eurofound, men satt sammen ved hjelp av forskere fra alle EU-landene og Norge.
Konfliktene kan særlig settes i fire ulike kategorier, ifølge rapporten (trykk for snarvei):
Bekymringen er økende for at man ikke klarer å hindre diskriminering som følge av slike stridstema. Dette kan i sin tur hindre arbeidsdeltakelse blant minoriteter og et velfungerende arbeidsmarked, påpeker forfatterne.
For flere eksempler og lenker, samt henvisning til omfaget av diskriminering og holdninger, se rapporten.
* * *
1. Religiøse klær og symboler
|
Dette temaet er antagelig det mest kjente i offentligheten, kanskje fordi temaet det handler om er svært håndfast og synlig.
På sekulære arbeidsplasser oppstår konfliktene gjerne når arbeidstakers ønske om religiøs bekledning kommer i konflikt med arbeidsgivers ønske om nøytral framtoning og/eller uniformering. I Norge rundt 2008–10 vakte for eksempel en persons ønske om å bruke hijab som uniformert politikvinne stor debatt.
Ifølge en 2010-undersøkelse utført av banken SEB blant svenske virksomheter uttalte 40 prosent at det var utenkelig for dem å ansette noen med religiøs bekledning og 32 prosent ønsket helst ikke dette samme. 28 prosent hadde ingen bestemt mening.
1.1. Hijab (skaut/hodesjal) |
Muslimske kvinners bruk av hijab på jobb har vært en av de vanligste stridspunktene i europeiske rettslokaler. I de fleste tilfeller har kvinnene endt med å få rettslig støtte.
Andre tilfeller:
1.2. Turban |
Rapporten nevner her kun ett tilfelle:
1.3. Ansiktsdekkende plagg
|
Dette har kanskje vært det heftigste debatt-tema i mange europeiske land: muslimske kvinners rett – eller ikke rett – til å bruke religiøse plagg hvor ansiktet ikke lenger blir synlig.
Også i Norge har et lovforbud blitt diskutert, både på lokalt og nasjonalt nivå.
En generell lovregulering av dette kan være vanskelig, påpekes det i rapporten. På den ene siden kan loven bli svært «trang», ved at den skal prøve å forby helt spesifikke klesplagg (definert av symbolverdien), eller for «vid» ved at den forbyr praktisk nødvendig tildekking av ansiktet, for eksempel gassmasker, finlandshetter, hjelmer og lignende.
1.4. Kristne kors |
I Norge kjenner vi denne debatten blant annet fra retningslinjer for NRKs nyhetsankere.
Eurofound peker på to tilfeller fra Storbritannia:
Les også: Den vanskelige «foten innenfor» for innvandrede kvinner (2016)
* * *
2. Oppførsel i arbeidssituasjonen motivert av religiøs overbevisning |
I motsetning til klesplagg og symbolbruk er dette et mer uoversiktlig juridisk terreng.
Konflikter, dersom de da ikke er utløst av renskåret diskriminering, vil gjerne stå mellom praktiske krav og behov og retten til fri utfoldelse ut fra religiøs eller ideologisk overbevisning – noe som gjerne faller inn under kategorien «samvittighet».
2.1. Samvittighetsklausuler |
Om, og i hvilken grad, ansatte kan nekte å utføre bestemte oppgaver på grunn av religiøs overbevisning kan også være sterkt omdiskutert.
I Norge kjenner vi eksempelvis dette fra den såkalte reservasjonsretten til leger som ikke ønsker å utføre abort, eller muslimske arbeidstakere ønske om ikke å servere alkohol eller svinekjøtt.
I oktober 2018 ga dessuten Norges høyesterett en lege medhold i at hun hadde blitt urettmessig avskjediget ut fra at hun nektet å tilby kvinner å sette inn prevensjonsmidlet spiral. Arbeidsgiveren, en kommune, ble også idømt erstatningsansvar.
Retten la vekt på at denne reservasjon hadde blitt klargjort og dermed implisitt akseptert ved opprinnelig ansettelse. Dette gjør presedensen for samvittighetsrettigheter mer usikker.
2.2 Å nekte å forholde seg til LHBT-personer |
Konservativt religiøse har ofte et anstrengt forhold til homofile, lesbiske, bifile og transpersoner (LHBT).
Særlig en liberalisering av ekteskapslovgivningen har satt dette på spissen i mange land, med reservasjonsrett for prester i Norge som ett eksempel på hvordan dette får utslag i en arbeidssituasjon.
I USA har en sak hvor en konditor nektet å selge en bryllupskake til et homofilt par fått en rekke etterspill i retten.
Eurofound-rapporten nevner igjen to eksempler fra britisk arbeidsliv:
2.3 Å nekte å håndhilse |
Fysisk berøring mellom kolleger og overfor kunder/brukere på tvers av kjønnene eller religionene vil kunne anses som syndefullt for enkelte konservativt religiøse, særlig innen islam.
I august 2018 så vi dessuten både en sak fra Norge – Nektet å håndhilse på kvinner – fikk ikke fortsette i jobben – og Sveits – Ektepar nektet å håndhilse - fikk ikke statsborgerskap
2.4 Bønn og preking i arbeidstiden |
* * *
3. Arbeidstid og religiøse plikter
|
Et annet vrient spørsmål er hvordan arbeidsuka skal tilrettelegges for personer av ulike religiøse overbevisninger, og hvordan dette kan hindre dem i fritt å utfolde seg religiøst. Eksempelvis har jøder og syvendedagsadventister lørdag som «hviledag»
I Latvia pågikk det for øvrig ved rapportpublisering en komplisert tautrekking om helligdager. Nærmere bestemt har en eventuell rett til fridager under den kristenortodokse julefeiringen blitt et politisk stridsspørsmål. Enkelte arbeidsgivere har et slikt tilbud; andre ikke.
* * *
4. Trosbaserte organisasjoner som krever at ansatte følger bestemte religiøse regler |
Så langt har vi sett på konflikter mellom religiøse ansatte og en sekulær arbeidsplass. Disse konfliktene kan imidlertid også snus på hodet.
Både trossamfunn, menigheter og virksomheter som de driver – for eksempel ideelle virksomheter innen helse- og sosialarbeid – har gjerne flere typer ansatte. Noen er direkte involvert i liturgi og den religiøse praksisen, mens andre jobber med rent administrative spørsmål.
Hva man kan kreve av religiøs støpning av alle ansatte innen organisasjonen kan med andre ord bli et vrient landskap.
Et organ finansiert av EU-kommisjonen har i et notat diskutert dette spørsmålet, og skriver:
For cases where religious employers (churches and faith-based organisations) have an interest in keeping a religiously uniform ‘workforce’, a balance must be struck between the principles of nondiscrimination and autonomy of religious collectives.
4.1. Skilsmisse og nytt giftemål |
4.2. LHBT-ansatte
|
I Norge kjenner vi dette problemområdet blant annet fra en mer eller mindre frivillig oppsigelse fra en homofil rektor ved en kristen skole i Sandefjord (ble altså ikke en tvistesak).
Andre eksempler fra EU-land:
Les også: Skeive diskrimineres i det skjulte (2013)
Les også: Ny lov mot diskriminering (2014)
3.3. Ateister |
Eksempler hvor ateister mener seg diskriminert av religiøse virksomheter har blitt meldt inn fra Nederland, Polen og Romania.
EU- og EØS-landene har et visst spillerom til å utforme egne lover og regler for hvordan arbeidslivet kan forholde seg til framvisning av religiøs overbevisning. En fullstendig oversikt kan vi ikke presentere her.
Dette er like fullt begrenset av visse overordnede prinsipper. FNs menneskerettigheter legger enkelte føringer, men EU har også nedfelt i et charter at alle borgerne har visse grunnleggende rettigheter, og at EU «skal respektere kulturelle, religiøse og språklige forskjeller» mellom mennesker.
Når det gjelder risikoen for direkte eller indirekte diskriminering i arbeidslivet basert på religion eller tro, gir et eget direktiv retningslinjer som skal hindre dette: Council Direkctive 2000/78/EC.
Direktivet beskytter retten til arbeidsdeltakelse, gir jobbsøkere vern mot å velges bort ut fra religiøse eller trosmessige kriterier og gir ansatte visse rettigheter i spørsmål om avskjedigelse, lønn og fagorganisering.
I mars 2017 spesifiserte EU-domstolen sin tolkning av regelverket når det gjelder religiøse symboler på arbeidsplassen. Her åpnet de for at virksomheter kan kreve at alle de ansatte generelt framstår nøytrale utad, altså at de ikke bærer åpenbare religiøse symboler, for eksempel bruk av hijab. Likevel kan ikke arbeidsgiverne kun bruke klager fra kunder eller brukere som grunnlag for å nekte ansatte denne friheten.
I en gjennomgang utført av et EU-organ i 2016 definerte forskjellene som følgende:
Direkte diskriminering: «når en person behandles dårligere enn andre, eller behandles dårligere enn hva andre ville ha blitt behandlet – basert på religion eller tro. For eksempel en arbeidsgiver som nekter å ansette en muslim.
Indirekte diskriminering: Et i utgangspunkt nøytralt forhold som påvirker hvordan jobben skal eller kan utføres medfører vanskeligheter for en person av en bestemt religion eller tro, i motsetning til andre ansatte. Unntak er når forholdet er basert på oppnålese av objektive og legitime mål og midlene for å nå målet er proposjonelle og nødvendige. Eksempel: arbeidsgiver krever, uten spesifikk begrunnelse, at ingen ansatte har hodeplagg, noe som kan ramme både muslimske og jødiske troende, samt sikher.
Medlemslandene har lov til å bryte med prinsippene om likebehandling dersom dette har et overordnet mål om likhet. Altså kvotering av, eller tilrettelegging for, personer som er underrepresenterte i en bransje, på en arbeidsplass eller lignende.