Hvordan har grunnforholdene til fagforeninger, arbeidsgiverforeninger og kollektive forhandlinger forandret seg i de ulike EU-landene og Norge? To tabeller viser en tidvis dramatisk omveltning i mange land mellom 2000 og 2014.
UNION UNDER ULIKT PRESS: Hvert enkelt EU-land (og EØS-landet Norge) har ulike tradisjoner for samarbeid mellom partene i arbeidslivet og myndighetene. Det samme gjelder da også hvordan finanskrise, medlemssvikt, lovvendringer og andre forhold har rammet det eksisterende samarbeidet. En oversikt over hvert enkelt lands erfaringer finner du i denne artikkelen.
Som vi omtaler nærmere i en egen artikkel, har en rekke nye tema klatret opp på dagsordenen i de enkelte EU-landene etter årtusenskiftet.
Dette kan både ha vært mer eller mindre villede så vel som ufrivillige endringer: alt fra endringer i lovverket som regulerer arbeidslivet til finanskrise.
Press og endringer i grunnforhold har satt sitt preg på «the social partners» – organisasjonene som representerer arbeidstakerne (fagforeninger) og arbeidsgiverne (arbeidsgiverforeninger). Både hver for seg og i samarbeidet dem i mellom, blant annet kollektive lønnsforhandlinger, har de blitt tvunget til å skifte grep.
Enkelte land og deres organiserte arbeidsliv har imidlertid blitt kjørt hardere enn andre. Partenes styrkeforhold i utgangspunktet (særlig høy medlemsandel) har selvsagt mye å si, men politisk klima og økonomisk utvikling spiller selvsagt også inn.
I en ny rapport (på engelsk) har EUs eget utredningsinstitutt, Eurofound, forsøkt å tallfeste hvor hardt rammet det organiserte arbeidslivet har blitt, i henholdsvis perioden 2000–07 og 2008–14.
Dette har vi i Arbeidslivet.no satt sammen til de to tabellene du finner nedenfor.
Eurofound har rangert i hvilken grad åtte forskjellige faktorer (se tabell 2) har bidratt til å svekke partene i hvert enkelt EU-land og Norge. Dette skjer etter et poengssystem fra 0 («ikke viktig»), via 2 (relativt viktig) og 3 (viktig) til 4 (veldig viktig).
Summerer man scoren på alle de åtte temaene sitter man igjen med følgende oversikt i de to periodene (sortert fra hardest til lettest rammet/påvirket), hvor Norge havner på henholdsvis 20. og 22. plass (rød-markeringen er kun ment illustrerende):
2000–2007 |
2008–2014 |
||||||||
Nr. |
Land |
Score |
Nr. |
Land |
Score |
Endr., score |
|||
1. | Slovenia | 28 | 1. | Italia | 31 | +6 | |||
1. | Slovakia | 28 | 2. | Romania | 29 | +2 | |||
3. | Romania | 27 | 3. | Slovenia | 28 | - | |||
4. | Italia | 25 | 3. | Spania | 28 | +14 | |||
5. | Litauen | 22 | 5. | Irland | 27 | +11 | |||
6. | Polen | 20 | 6. | Ungarn | 26 | +9 | |||
7. | Tsjekkia | 19 | 7. | Hellas | 25 | +9 | |||
7. | Bulgaria | 19 | 8. | Tsjekkia | 24 | +5 | |||
9. | Frankrike | 18 | 9. | Polen | 23 | +3 | |||
10. | Ungarn | 17 | 9. | Kypros | 23 | +13 | |||
10. | Tyskland | 17 | 11. | Slovakia | 21 | -7 | |||
12. | Latvia | 16 | 12. | Portugal | 20 | +5 | |||
12. | Irland | 16 | 12. | Litauen | 20 | -2 | |||
12. | Hellas | 16 | 12. | Bulgaria | 20 | +1 | |||
12. | Danmark | 16 | 15. | Tyskland | 19 | +2 | |||
16. | Portugal | 15 | 15. | Frankrike | 19 | +1 | |||
16. | Nederland | 15 | 17. | Estland | 19 | +9 | |||
18. | Spania | 14 | 18. | Latvia | 17 | +1 | |||
19. | Kroatia | 13 | 18. | Kroatia | 17 | +4 | |||
20. | Norge | 12 | 20. | Danmark | 16 | - | |||
21. | Malta | 11 | 21. | Nederland | 15 | - | |||
21. | Belgia | 11 | 22. | Norge | 12 | - | |||
23. | Kypros | 10 | 22. | Malta | 12 | +1 | |||
23. | Finland | 10 | 22. | Finland | 12 | +2 | |||
23. | Estland | 10 | 25. | Sverige | 11 | +7 | |||
26. | Østerrike | 9 | 25. | Storbritannia | 11 | +4 | |||
27. | Storbritannia | 7 | 25. | Belgia | 11 | - | |||
28. | Sverige | 4 | 28. | Østerrike | 9 | - | |||
29. | Luxembourg | 2 | 29. | Luxembourg | 7 | +5 | |||
Data-kilde: Eurofound |
Om vi sorterer etter de åtte ulike påvirkningskreftene, finner vi følgende (antall) land hvor dette har hatt betydelig innflytelse på partenes grunnforhold (poengscore enten 3 (viktig) eller 4 (veldig viktig)).
(Norge har ingen slik score på noen av de åtte temaene.)
Intern / ekstern påvirkning |
(Antall) land hvor dette var en «viktig» eller «veldig viktig» faktor. |
|
2000–2007 | 2008–2014 | |
INTERN PÅVIRKNING antall/land |
||
Tap av medlemmer, fagforeninger | 16 | 21 |
Danmark, Estland, Italia, Latvia, Litauen, Nederland, Polen, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Storbritannia, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn, Østerrike. | Bulgaria, Danmark, Estland, Hellas, Irland, Italia, Kypros, Latvia, Litauen, Nederland, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spania, Storbritannia, Sverige, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn, Østerrike | |
Tap av medlemmer, arbeidsgiverforeninger |
4* | 3 |
Litauen, Romania, Slovakia, Tyskland. | Italia, Romania, Spania. | |
Økt diversifisering av arbeidsstyrken, nye behov blant medlemmer | 15 | 20 |
Belgia, Bulgaria, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Litauen, Malta, Nederland, Polen, Romania, Slovenia, Tyskland, Ungarn, Østerrike. | Belgia, Bulgaria, Danmark, Finland, Frankrike, Hellas, Italia, Litauen, Malta, Nederland, Polen, Romania, Slovakia, Slovenia, Spania, Storbritannia, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn, Østerrike | |
Tariffavtalers dekningsgrad |
10 | 16 |
Bulgaria, Italia, Latvia, Litauen, Polen, Romania, Slovenia, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn. | Bulgaria, Hellas, Irland, Italia, Kypros, Latvia, Litauen, Polen, Portugal, Romania, Spania, Slovakia, Slovenia, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn. | |
EKSTERN PÅVIRKNING antall/land |
||
Omstilling, kriser og arbeidsledighet | 14 | 27 |
Belgia, Danmark, Finland, Hellas, Italia, Latvia, Litauen, Nederland, Polen, Romania, Slovakia, Slovenia, Tyskland, Ungarn. | Belgia, Bulgaria, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Hellas, Irland, Italia, Kroatia, Kypros, Latvia, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spania, Storbritannia, Sverige, Tsjekkia, Ungarn. | |
Ny lovregulering av arbeidslivet |
13 | 20 |
Danmark, Frankrike, Irland, Italia, Kroatia, Latvia, Litauen, Malta, Polen, Romania, Slovakia, Slovenia, Tsjekkia. | Danmark, Estland, Frankrike, Hellas, Irland, Italia, Kroatia, Kypros, Latvia, Litauen, Malta, Polen, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spania, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn. | |
Endringer i (to-/tre)parts- samarbeidet |
8 | 13 |
Belgia, Frankrike, Italia, Kroatia, Polen, Romania, Slovakia, Slovenia. | Belgia, Estland, Frankrike, Irland, Italia, Kroatia, Kypros, Polen, Portugal, Slovenia, Spania, Tsjekkia, Ungarn. | |
Endringer i reguleringer/lovverk av/for kollektive forhandlinger | 7 | 14 |
Bulgaria, Frankrike, Irland, Kroatia, Romania, Slovenia, Tsjekkia. | Estland, Frankrike, Hellas, Irland, Italia, Kroatia, Kypros, Portugal, Romania, Slovenia, Spania, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn. | |
Data-kilde: Eurofound |
* Tallet avviker fra rapportens figur 1 (s. 9),
men er fundert i den detaljerte
oversikten i kildetabell A1 (s. 77)