MANGE EU-BORGERE får utbetalt mindre i lønn enn det laveste lovlige nivået – pålagt minstelønn. En gjennomgang peker på tiltak for å renske opp i disse lovbruddene. Foto: Colourbox
Regulering av minstelønn har vært et tilbakevendende tema i EU-politikken de siste årene. I 2022 ble man etter mangeårig krangling enig om å innføre et EU-direktiv som pålegger alle land å ha en minstelønnsordning.
Men én ting er å sette minstelønn. Noe annet er om kravet etterleves.
I arbeidet med å få etablert et lønnsgulv i hele EU-området med færre hull i, har en Eurofound-rapport derfor sett på omfanget av underbetaling – lønn som er lavere enn pålagt minstelønn – i EU.
Datagrunnlaget er høyst usikkert* og stammer fra før direktivet ble innført. Men ut fra den mest omfattende kilden ble 8,1 prosent av EU-arbeidstakere underbetalt i 2018.
En Fafo-undersøkelse i Norge med noe ferskere data anslo at rundt 10 prosent ble underbetalt målt mot allmenngjort minstelønn, men dette tallet gjelder da kun i spesielt utsatte bransjer.
Underbetaling kan være at arbeidstakere får lavere timelønn enn det de har rett på ut fra et minstelønn-krav, eller at den reelle arbeidstida er mer omfattende enn de får betalt for (ubetalt mertid/overtid).
Italia, Ungarn og Spania var verstinger, mens omfanget var lavest i Slovakia, Tsjekkia og Belgia.
En annen datakilde, basert på selvrapportering fra virksomheter med over 10 ansatte, finner at Kypros, Ungarn og Spania er verstingene.
Sammenstiller man begge datakildene, får man følgende land på hver sin side av medianlinjen blant EU-landene.
Solid statistikk for lønnsnivå og etterlevelse av minstelønn-pålegg på tvers av alle medlemslandene i EU er mangelvare. De to viktigste kildene Eurofound baserer seg på er henholdsvis basert på selvrapporteringer fra (store) arbeidsgivere og spørreundersøkelser blant arbeidstakere. Tabellen over viser tall fra sistnevnte datakilde.
Eurofound har forsøkt å ta hensyn til en rekke potensielle feilkilder. Tallene vist til her må likevel ses som en pekepinn framfor noen fasit. En del kan også ha endret seg som følge av blant annet de siste års høye inflasjon og lave arbeidsledighet.
Spredningen av underbetaling målt mot minstelønn følger kjente spor. Omfanget speiler i hvor stor grad arbeidstakerne har en løsere tilknytting til arbeidslivet, samt bransjer og typer arbeidsgivere vi kjenner igjen fra debatten om sosial dumping her hjemme.
For arbeidstakerne, er arbeidstakere med ett eller flere av følgende kjennetegn mer utsatt for underbetaling:
Sett fra arbeidsgiverens side, vil underbetaling bli mindre utbredt jo større virksomhet det er snakk om.
Bransje:
De nasjonale arbeidstilsynene har en nøkkelrolle for å unngå at underbetaling skjer, vektlegger rapporten. Den har en fyldig gjennomgang av hvordan de ulike landene har organisert sine tilsyn av arbeidsmarkedet, og hvordan ulike tiltak kan tas i bruk.
Partene i arbeidslivet spiller samtidig en sentral rolle i håndhevingen av minstelønnsregelverket – særlig i de nordiske landene.
Strategiene for å håndheve minstelønn er i økende grad basert på å balansere avskrekking med forebygging. Det er også økende oppmerksomhet på tilsynenes rådgivende, veiledning og informative rolle, insentiver for arbeidsgivere, informasjons- og bevisstgjøringskampanjer, samt informasjonsdeling.
Rapporten nevner blant annet følgende tiltak som nyttige, særlig i problematiske bransjer.
For å styrke arbeidstilsynenes arbeid, peker Eurofound-forfatterne på følgende: